Závodní začátky

Jak už jsem nakousl v předchozím článku, závodit ve vlastním autě není zrovna jednoduchá (a levná) záležitost, takže pro začátek se jako rozumnější varianta jeví pronájem závodního auta. Taky je to dobrý způsob, jak si zkusit, jestli bude člověka závodění bavit, aniž by musel nakoupit (nebo nedejbože postavit) závodní auto, pořídit podval, další auto s koulí na tahání, řidičák na to všechno atd. 🙂

S jakým závodním týmem začít jsem moc nemusel řešit, protože jeden známý na FB občas dal link na Radicalteam, s kterým jezdí, takže volba byla jasná. Začal jsem zlehka – při první příležitosti jsem dal jen 4 kola na okruhu v Mostě. I tak to byl ale intenzivní zážitek – surové hlučné auto, navíc poprvé v životě na okruhu, takže jsem ani nestačil pořádně všechno vnímat (to bylo ještě předtím, než jsem si pořídil STičko). Na okruhu jsem ale strávil skoro celý den, takže jsem se trošku sžil s tím, jak to tam chodí.

Co je vlastně pro takové svezení potřeba? Celkem nic moc – helmu člověku půjčí a víc člověk nutně nepotřebuje. Já mám rád vlastní kuklu do helmy (používám i když jdu někam na motokáry) a ještě jsem si pořídil rukavice na řízení, které nejsou povinné, ale doporučuju je.

Při dalším testování jsem si dal už půlhodinku v BMW (pořád s instruktorem na vedlejší sedačce), kdy už jsem začínal trošku vnímat, co se děje. No a další testování už nebylo – to už byl rovnou vytrvalostí závod Le Most 🙂 Jel jsem druhou hodinu a i když jsem auto i okruh už znal, stejně to bylo něco úplně jiného. Tolik aut v takové rychlosti, tak blízko, předjíždění ze všech stran, to opravdu není nic, na co by byl člověk z provozu zvyklý 🙂

Tyhle vytrvalostní závody jsou vůbec ideální pro začátek – člověk nepotřebuje žádnou licenci, nejede se taková pila jako by se jelo třeba na 10 kol, a náklady se lépe rozdělí mezi více jezdců.

Do další sezóny (2017) jsem plánoval, že si zase dám nějaké to testování a pár závodů. Nakonec se mi ale ozval šéf týmu a nabídl místo v pevné posádce nově postaveného auta (BMW 123D), takže jsem do toho spadl naplno 🙂 Auto se podařilo dodělat až na poslední chvíli, takže v půlce března proběhlo první testování. Výkon autu sice trošku chybí, ale přilnavost a brzdy byly neuvěřitelné! Zároveň se auto chovalo pěkně čitelně a nezáludně, takže ideální pro čtveřici víceméně začátečníků.

Na začátku dubna to pak přišlo – první závod na SlovakiaRingu. Přímo na okruhu je hotel, takže jsme dorazili pěkně den předem a ráno byli svěží na náročný den. V 8:00 se hlásit v boxu, v 8:30 probíhá rozprava jezdců – informace o průběhu závodu, připomenutí vlajkové signalizace, pravidla tankování, pohybu v boxech atd. V 9:15 už je nájezd na startovní rošt a asi 10 minut před desátou se auta rozjedou za safety carem a po dvou průjezdech (kvůli kontrole časomíry) následuje letmý start. Pokud sledujete třeba F1 a znáte tu atmosféru a nervozitu těsně před startem závodu, tak tady jste přímo uprostřed toho všeho 🙂

Závod se jel na 6 hodin, takže jsme se střídali po 90 minutách. Nebo bohužel spíš měli střídat – kvůli technické závadě auto bohužel po třech hodinách i přes veškerou snahu dojezdilo (přesně, když jsem měl jet já). Počítal jsem i s variantou, že na Slovensko pojedu zbytečně, protože technika nevydrží – tak se ale nakonec nestalo. Doplnil jsem posádku jiného BMW a dovezl ho na pěkném třetím místě 🙂 Takže to byl nakonec docela fajn víkend 🙂

Další závod nás čeká začátkem června v Mostě, tak nám držte palce 🙂 A pokud vás motorsport zajímá a chcete se dozvědět více ze zákulisí, pak doporučuju tento seriál pořadů na YouTube – velmi pěkně zpracováno a spousta zajímavých informací.

4 thoughts on “Závodní začátky

  1. Tvůj blog čtu už hodně dlouho a tenhle článek mě hodně potěšil a zároveň Ti celkem závidím. Závodění je můj zatím jen sen. Určitě zas něco o závodění napiš, určitě to bude zajímat spoustu dalších.

    To se mi líbí

Napsat komentář

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.